Mors gode råd for en flott fjelltur med hund

Å være på en utfordrende fjelltur med en trygg hund, som vet hva som forventes av den er magisk. Samspill og gjensidig tillit er helt avgjørende for hvordan opplevelsen blir. For likeså fantastisk som det kan være, jo like grusom kan opplevelsen bli. En utrygg hund eller hundefører er rett og slett en fare for hverandre og ikke minst andre turgåere. Vår oppgave som hundeførere er å la hunden forstå at den er på jobb og hvilken jobb den skal utføre.

Foto: Gro-Anita Mortensen

Jeg vil neppe framstå som en erfaring hundetrener i noens øyne, men jeg har tilbrakt hele livet sammen med hunder. Dette er derfor å anses som mors gode råd, mer enn en ekspertuttalelse. Kanskje er det likevel noe å plukke opp fra ei som har omsorg, sikkerhet og det å lykkes sammen som hovedmål.

Det er et ansvar å ha en hund

Uansett hvor flink hunden din er, så er sikkerheten ditt ansvar som hundefører. Det betyr alt fra at du ikke skal usette andre turgåere for unødvendig risiko eller ubehag. Folk flest liker ikke hunder. Og selv om de har hund selv, så liker de ikke andre sine hunder. Mange er redd for hunder, også små hunder, og til og med din hund. Husk det og vis hensyn.

Spenning på tur.
Foto: Geir Stranda

Når man går i naturen dukker det opp overraskelser. Leser du hunden din og har ansvar for å holde overblikket, har du mulighet til å oppdage risikomomenter før du står helt oppe i den. Finn et sted å gå til side om det kommer folk eller vær på alerten sånn at du få kontroll på hunden din før dere står midt inne i en rypefamilie med ny utklekkede nøster som ikke klarer å komme seg unna nysgjerrige hunder.

Kjenn deg selv og start treningen i fredstid

Vær klar over dine egne svakheter i krevende situasjoner. Som mor kan jeg innrømme at jeg har høydeintoleranse. Jeg vet at jeg ikke er bekvem med høyder. Jeg innrømmer glatt at jeg på ingen måte klarer å framstå som upåvirket i enhver situasjon. Jeg har ropt til hunden, og jeg kan skrive under på at det ikke bidro til å løse situasjonen. I det videre skal jeg forsøke å gi noen råd og tips til trening, som rent faktisk gjør at du kan klare å hente deg inn selv om du eller hunden blir stressa og redd.

Første bud er å starte treningen i fredstid. Når du står i fjellveggen eller på en krevende sti er det egentlig for sent. Tenk igjennom hva hunden din trenger å kunne i forkant. Enkle kommandoer er morsomme å trene inn og helt avgjørende som en basisrutine i situasjoner du kommer til å oppleve.

Det er klart at det er forskjell på hunder. Noen er rolige, noen er små, noen er sterke og noen er så uberegnelige at de rent faktisk ikke bør bli med på tur i fjellet. Uansett er det å øve deg og lærer opp hunden til å løse mange forskjellige oppgaver er morsomt. Man kan sikkert løfte en liten hund ut av mange vanskelige situasjoner, men jeg tror både du og hunden blir mer stolt om dere mester det sammen.

Husk at det å ta en pause og bryte ut av en aktivitet, gir både deg og hunden tid til å tenke og konsentrere seg.

Klar, JA, OK eller rett fram

Hvilken kommando du bruker til å få hunden til å forstå at den er på jobb er ikke så viktig. Overgangen fra å stå ivrig å vente på å komme i gang til å være i gang er krevende også for hunder. Når er det slutt på leken og hva skal vi gjøre nå?

Oppgaven hunden skal utføre er den samme som når den skal trekke en slede, sykkel, kickbike, ski, løpe eller gå med eieren. Hunden skal bevege seg i samme retning som eieren i riktig tempo, og det er forventet at hunden skal bidra til framdriften gjennom å trekke.

Jeg bruker klar eller også rett fram. For å få hunden til å forstå at nå er vi i et annet modus, lar jeg hunden initiere aktiviteten ved å trekke. Den skal selv sette i gang og bidra til fart i riktig retning. Stopper hunden opp får den ikke fortsette før den trekker. Det er et viktig prinsipp.

Påske Foto: Gro-Anita Mortensen

Utslag til sidene, stopp eller det å faktisk snu er helt uakseptabel og rent faktisk farlig adferd. Det er kanskje ikke noe man tenker over når man går i parken, men stopper en hund i en nedoverbakke på ski så har du som hundekjører et problem. En hund som kaster seg rundt på en smal fjellsti er minst like farlig. Dette må man jobbe med fra dag en.  Hunden skal vite at når vi er på jobb så jobber vi i kjøreretning, i det tempoet som hundeføreren angir til annen beskjed er gitt.

Opptur Foto: Geir Stranda

Når du ønsker at hunden skal jobbe aktivt i kjøreretningen i ditt tempo er det viktig at den har riktig utstyr. Ikke la hunden trekke deg i halsbåndet eller med seler som går så langt opp i halsen at de sliter med å puste. Bruk trekkseler som er utviklet for å hunden skal kunne jobbe riktig og effektivt uten å komme til skade.

Stå, bli, stopp eller vent

Å få hunden til å stå og vente til du er klar er viktig i alle situasjoner. Det er en arbeidsoppgave man kanskje ofte overser, men som er nyttig hele tiden. Ut av bilen. Når du skal ta på seler eller sokker under løp. Før du har fått på deg skiene, for å en hund som løper når du ha på en ski er en utfordring. Eller når du skal ha den med på fjelltur. Stå er ekstremt viktig. Det er en kommando du kan trene inn når du skal krysse en vei eller egentlig hele tiden.

Stå eller stopp er også en nødbrems. Som ansvarlig for sikkerheten kan det være at du noen ganger trenger litt ekstra tid til å tenke, eller til å nyte utsikten. Å få hunden til å stå stille er derfor viktig. Du kan bruke det når du ønsker at hunden skal vente på deg når du må klive ned ei kneik der det er bratt, eller dersom du trenger å komme forbi hunden på en sti. Stå eller stopp er viktig, og enkelt å øve på.

Mor på tur i Vesterålen Foto: Johannes M Flessen

På plass eller fot

På samme måte som at du styrer at hunden skal bevege seg forover i gitt kjøreretning i ditt tempo, kan du ha behov for å ha bestemme nøyaktig hvor hunden skal gå. Fot på høyre eller venstre side, etter ditt valg, kan du øve på hvor som helst. For betyr at hunden skal følge hundeføreren uten å trekke.

Bak!

Bak, som er en oppgave der hunden rent faktisk skal roe ned og følge hundeføreren uten å trekke. Når du går på fjell både på ski og på beina med hund, så er det viktig at hunden, når du trenger det, inntar en passiv rolle. Trekkhunder er trent til å gi gass, uansett. Alle hundene våre er godt over 20 kg og jeg vil aldri klare å slite dem ut på en fjelltur. Å kontrollere en hund som trekker deg nedover er nesten umulig. Tyngdekrafta er en naturkraft man må ta på alvor. Og som hundefører vil jeg ha kontroll, også når det går nedover.

Nedtur. Foto: Gro-Anita Mortensen

Arbeidsoppgaven bak starter jeg når hunden kan kommandoen står. Stå er en pausekommando, der hunden vet at det kan skje en overgang til en ny oppgave. Jeg har store hunder jeg ikke ønsker å måtte dra bak meg. Når hunden utfører oppgaven stå, går jeg rolig forbi hunden. Til å begynne med kan det være lurt å øve på oppgaven bak når du går på stier eller der det er vegetasjon på begge sider. Gi hunden et smalt område å operer på. Stopp hunden om den forsøker å komme forbi deg, enten med nei eller stå.

Når jeg endrer oppgaven til bak skal hunden roe ned og følge meg som hundeføreren uten å trekke og den skal gå bak meg. Jeg understreker den nye oppgaven for hunden ved å endre bruken av utstyret. Jeg har alltid halsbånd på hunden, selv om den bruker sele. Erfarne hunder som skjønner skiftene godt, kan gå normalt i selene også når de skal gå bak når du skal nedover. Hunder har stor akselerasjon, så selv en relativt liten hund som går i en trekksele kan gi deg et kraftig rykk og få de ute av balanse. Gjør en vurdering underveis om hva du føler deg trygg på.

Aktivt bruk av utstyret. Jeg har flere metoder for å understreke den nye oppgaven avhengig av hva jeg ser fungerer best på hunden. Å «knipse» om hunden fra selen til halsbåndet eller legger selen rundt foran hunden gjør at hun forstår at hun ikke skal trekke. Gjennom skiftet etablerer jeg en ny relasjon til hunden. Når vi går er det jeg som starter aktiviteten, og gir hunden kommandoen bak. Jeg plasserer også hunden i den posisjonen og på den siden jeg ønsker å ha den.

I halsbåndet.
Trekkselen legges rundt brystet på hunden. Kan også tas mellom forbeina for ekstra sikkerhet.

På samme måte som når du gir hunden klarsignal for å jobbe, er det viktig at hunden forstår at den ikke skal hoppe ut til sidene, kaste seg forbi deg eller bytte fra å gå på høyre til venstre side uten at du har gitt den beskjed om det. Dette er utrolig viktig når du kjører nedover bakker på ski da du har stor fart. Går du med hunden festet i magebeltet vil en situasjon der du er det får båndet bak ryggen din utgjøre en risiko. Gjør hunden et utslag med båndet rundt deg, vil den enkelt kunne få deg ut av balanse. Ha derfor kontroll på hvilken side hunden går på og øv på å skifte side ved føre hunden og båndet over på den andre siden ved å slippen hunden forbi, be den stå før du går videre. Det vil ta tid å trene inn disse oppgavene, men når du kan løpe ned selv bratte fjell med hunden elegant rett bak deg kan er det helt totalt verdt det.

Høyre, venstre og rett fram

Jeg bruker aktivt kommandoer som høyre og venstre for å styre hunden. Det er også en morsom aktivitet å trene på. I hverdagen bruker jeg det når vi krysser gater eller bare for gøy. Det etablerer god kontakt med hunden og er en morsom hverdagsoppgave. Men som alle oppgaver hunden lærer, så er det nyttig i skarpe situasjoner der ting går raskt. Hunder du bruker til snørekjøring bør ha lært å holde seg til høyre utenfor skisporet. Når du kjører kickbike, ski eller sykler med hunden foran deg er det avgjørende at hundene raskt tar denne kommandoen.

Hopp

Å lære hunden opp til å forsere hinder. Det består av flere elementer som å komme opp på, over eller komme seg ned fra en høyde. I praksis øver vi på å hoppe opp og ned fra gjenstander som steiner, bord, kanter, benker eller over hinder. Dette er noe vi øver på i byen også. Hundene synes det er morsomt og de like å utføre oppgaver, så her er det bare å være kreativ.

Min erfaring er likevel at dette kan være en viktig oppgave for hunden å kunne også når du skal ha den med på fjelltur. Noen ganger må du få hunden til å hoppe over eksempelvis et gjerde. Selvtilliten til hunden bygges som hos deg selv, gjennom erfaring og mestring.

På fjelltur må hunder noen ganger må forsere nokså store hinder i forhold til egen kroppsstørrelse. Da er det viktig at hunden vet hva den skal gjøre. Start med kommandoen står. Da gjør hunden seg klar for nye oppgaver. Ofte er det bratt og ulent når det er nødvendig at hunden hopper opp. Mindre hunder kan man løfte eller hjelpe, men større hunder er det viktig at i størst mulig grad klarer seg selv. Kommandoen hopp får hunden til å forsere hinderet så godt den klarer. På bakgrunn av trening vet hunden at målet med oppgaven er at den skal opp på det den ser foran seg.

Også det å komme seg ned fra et hinder må det øves på. Kloke hunder, som mennesker, kan ha høydeskrekk og trenger å føle at den mester oppgaven den blir satt til. Bruk kommandoen stå før du selv klatrer ned. Når du er klar til å bistå hunden, ber hunden komme ned/hoppe ned. Dere er et lag og tilliten skal være gjensidig.

Utstyr

Noen sverger til et enkelt merke når de velger utstyr til hundesport. Jeg må innrømme at min strategi er å prøve litt forskjellig. Alle de kjente aktørene har mange produkter å velge mellom. Det viktige er at du finner utstyr du liker og som du stoler på. Et råd er å velge magebelter med god støtavlastning og bånd som ikke er lengre enn 1,5 til 2 meter om du skal gå eller løpe med hundene. Lengre om du skal sykle eller kjøre på ski. Ha alltid halsbånd på hunden og kanskje et ekstra bånd i sekken. Prøv deg fram og lån av andre sånn at du kan få prøv ulike modeller. Gjør deg godt kjent med utstyret ditt og lag en plan for hvordan du kan bruke det sånn at du hele tiden har et lite forsprang på hunden og omgivelsene. Sjekk det regelmessig, for det som brukes slites.

Belønning

Å ikke gi hunden godbiter under trening er kanskje kontroversielt, men det gjør jeg ikke utover den første valpefasen. Min oppfatning er at godbiter stresser hundene og får dem til å sette søkelys på godbiten og ikke oppgaven. Jeg trenger en selvstendig hund som forstår hva den skal gjøre og som trives med å mestre oppgaven. Vi har trekkhunder, og for meg vil det at hunden snur seg rundt på stien for å komme tilbake til meg for å få godbit for å ha vært flink ikke være ønskelig.

Belønningen er ros og gode ord som jeg kan si mens hunden utfører oppgaven fungerer godt. Når hunden går bak er et vennlig klapp og litt ørekos helt supert for oss begge.

Jeg innrømmer at jeg har brukt godbiter når jeg er i områder med sau. Å gi hunden noe annet å tenke på enn sauen, kan da være en god og farbar vei ned en bratt sti. Min erfaring er at jeg da må bruke sterkere og mer kraftig lut enn tørre biter av snack. Så vær beredt også på slike situasjoner.

Lykken i å lykkes sammen

Som hundeeier er du ansvarlig for sikkerheten til hunden, mennesker og dyr dere møter og ikke minst deg selv. Beredskapsarbeid må øves på i fredstid. Jo bedre du og hunden er godt forberedt på de oppgavene som skal utføres, så er sjansen stor for at dere lykkes.

Personlig vet jeg at når både hunden og jeg lykkes med å utføre vår del av oppgaven, så trenger ingen rose oss. Vi stråler og de vi møter smiler og sier at det var en utrolig flott hund. Det er belønning for oss begge, for vennlighet og bekreftelse det forstår vi begge to.

Jeg håper mors gode råd vil bidra til å gi deg og hunden din mange fine opplevelser, sammen på fjellet i sommer. God tur!

Andre regler. Like gøy

Om Gro-Anita Mortensen

Alt i alt så skriver jeg om de nære ting som hvordan dagene går, været skifter og vi følger med og endrer oss. Selv om jeg bor midt i byen lar jeg meg trekk mot friluftsliv, hagegleder og natur i den forstand at det alltid er godt å være ut. Jeg jobber med å rydde tanker og styre viljen, altså med strategi og ledelser. Å skrive rydder i allefall i hodet mitt, og kanskje får jeg rom til å heve meg litt over dagens jag og stjeler meg litt tid til å tenke på alt som er viktig for meg.
Dette innlegget ble publisert i Digital kulturutvikling. Bokmerk permalenken.

1 svar til Mors gode råd for en flott fjelltur med hund

  1. Otto Mortensen sier:

    Du berører det meste, godt skrevet
    God helg
    Klem fra pappa

    Sendt fra min iPad

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..